caalim68

Kaikki blogit puheenaiheesta Ilmastonmuutos

Miksi piispa ei puhu uskonnosta?

Samuli Suonpää bloggasi vastauksen toimittaja Timo Haapalan kolumnin perusteella. Haapalan kysymyksen ajatus oli minusta varsin aiheellinen, eli miksi piispa ei pysy lestissään, eli uskonasioissa. Samulin vastaus on, että siksi koska uskonasioista ei kysytä piispalta.

Ilmastonmuutoksen hyvät vaikutukset

Edellinen blogikirjoitukseni ilmastonmuutoksesta on saanut kiitettävästi huomiota. Kiitos siitä erityisesti kaikille keskusteluun osallistuneille.

Aprikoin kriittisten Ilmatieteenlaitoksen tutkijoiden kantoja edellisen postauksen kommenteissani: http://ossitiihonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/263929-meita-huijataan-tork...

Bitcoin ei kuormita ympäristöä

Suomen kuvalehdessä oli uutinen siitä, kuinka Bitcoin ja kolme muuta kryptovaluuttaa, tuottavat suuria hiilidioksidipäästöjä ja kiihdyttävät ilmastonmuutosta. 

Meitä huijataan törkeästi ilmastonmuutoksesta

Aloin noin kymmenen vuotta sitten ihmetellä, että loppuuko ihmiskunnan elo todella lähitulevaisuudessa ilmastonmuutoksen seurauksena. Miten katastrofiväitteet voisivat pitää paikkansa, koska onhan täällä maapallolla ollut aiemmin paljon lämpimämpääkin ja ihmiskunta on silti selvinnyt, jopa kukoistanut? Suunnilleen tuon verran aiheesta aiemmin tiesin, mutta ymmärsin kuitenkin, ettei ihmiskunta ollut aiheuttanut ilmaston lämpenemistä tuhat tai kuusi tuhatta vuotta sitten jolloin oli merkittävä lämpökausi.

Kaksinaismoralismia ilmastonmuutoksesta

Lokakuussa julkaistun hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n julkaisema raportti on karua luettavaa. Raportin mukaan maapallolla on joitakin kymmeniä vuosia aikaa päästä eroon kasvihuonepäästöistä niin, että ilmaston lämpeneminen voidaan rajata 1,5 asteeseen. Mikäli 1,5 asteen rajaukseen ei päästä seuraukset kasvavat eksponentiaalisesti jokaista 0,5 astetta kohti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos lämpeneminen onnistutaan rajoittamaan kahden asteen sijaan 1,5 asteeseen, hyödyt ovat raportin mukaan merkittäviä.

Haittavero punaiselle lihalle

Syksyn mittaan on keskusteltu jälleen ilmastonmuutoksesta. IPCC:n suhteellisen negatiivissävytteisin raportin julkistamisen myötä paljon energiaa on keskitetty kysymykseen siitä, miten saastuttamista voitaisiin vähentää.

Aiemmin lokakuussa kirjoitin siitä, pitäisikö päästöjä tarkastella yksilöiden vai valtioiden näkökulmasta. Johtopäätöksenä toimi, että ehdottomasti yksilötasolla. Kaikki muu on jokseenkin turhanpäiväistä vastuunvälttelyä ja feel-good -kiertelyä.

Ilmasto kiittää suorista lennoista maakuntakentille

Kukaan ei voi kiistää faktaa, että lentomatkustaminen saastuttaa. Lapin ja Suomen matkailun kehittäminen on kuitenkin lentoliikenteen kehittymisen varassa, joten tarvitsemme lisää liikennettä. Mikä siis neuvoksi? Ei ainakaan vihreiden esittämä lentovero, jolla Suomi tuhoaisi oman kilpailukykynsä ja jonka myötä ainoastaan eliitti voisi lentää. Uusien verojen sijaan pitäisi tarjota porkkanaa, jolla kannustettaisiin vähäpäästöisempään liikenteeseen ja suosimaan uusia konetyyppejä.

Ei tullut USA:ssa ilmastovaaleja

Ilmastonmuutos, kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ja ilmastorahoitus ei noussut tärkeimmäksi vaaliaiheeksi. Ei päässyt edes tärkeimpien joukkoon. IPCC:n raportista huolimatta.

Demokraatitkin saivat äänensä ihmisiltä, jotka äänestämällä halusivat varmistaa, että heidän omat taloudelliset etunsa ja päästönsä (ja niille toivottu kasvu) on turvattu.

Ilmastonmuutosongelmiin liittyvä vaihtoehtoinen strategia otettava käyttöön!

Kun työelämäni keskeinen tehtäväni on ollut toimivien ratkaisujen hakeminen monitieteellistä käsittelyä edellyttäviin, metallurgisiin käytännön ongelmiin, pidän asianmukaisena, että myös monitieteellistä käsittelyä edellyttäviin ilmasto-ongelmiin liittyvissä toimenpiteissä ratkaisun toimivuus varmistetaan.

Autoverosta luopuminen olisi myös ympäristöteko

Meidän ihmisten aiheuttama osuus ilmastonmuutoksesta johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Liikenne tuottaa noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Osuus on pysynyt melko samana jo pitkään. Samaan aikaan kuitenkin useimmat tieliikenteen päästöistä ovat vähentyneet selvästi aina 1980-luvun lopulta lähtien, vaikka liikennemäärät ovatkin kasvaneet. Liikenteen päästöjä ovat hillinneet mm. puhtaammin palavat polttoaineet ja pakokaasuja puhdistavat katalysaattorit.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä